Tuesday, November 24, 2009

LIKU-LIKU KEHIDUPAN

Dengan Nama Allah yang maha Pengasih lagi MahaPenyayang.......


Dalam beberapa hari ini ada beberapa perkara berlaku dalam hidupku.

21st November 2009

Seorang sahabatku, Nurunnajiha Ngatiman telah selamat mendirikan masjid dengan pilhan hatinya, Mohd Adzmin. Barakallah hulakuma wabarik alaikuma wajamaa bainahuma fil khair. Moga mereka sentiasa dalam rahmat Allah dan kekal bahagia hingga ke syurga..





22nd November 2009

Pertama kali Sunday School mengadakan activity day sepanjang diriku berkhidmat di sini. Sememangnya aku tidak dapat gambaran yang jelas bagaimana ia akan dilaksanakan. Sampai-sampai je kat masjid pagi tu, terdengar Br Borhan memanggil " Where is the teacher of level 1 students?" then one of the teacher called me " Esfa, you are the teacher' . Sejak bila pula aku incharge ni. tak tau ape pun. Blurr tetiba. Rupa-rupanya semua students kena buat presentation. Kenapa aku tak dimaklumkan apa- apa pun? Aku tertanya-tanya di dalam hati.Setelah berbincang dengan seorang guru, kami berpakat memilih setengah2 students sahaja untuk buat persembahan. Mereka mempersembahkan bacaan Surah Al-fatihah.

Setelah selesai, mereka semua masuk ke kelas. Sekali lagi kecelaruan berlaku. Aku ke kelas level 1 untuk melihat keadaan students kerana mereka sangat bising. Tiba-tiba seorang guru datang menyuruh aku memberi ujian kepada students. Aikk. Pelik nya . Tak tahu pun. Fikiranku bercelaru dan tak boleh nak fokus. I just started to give them the quiz. Then one mom came into the class offered some help. Maybe dia tgk aku cam x leh nak handle jer. Then, one of the teacher, terus melulu masuk dan bagi kuiz kat students,. Dia buat tak nmpak jer yang aku berdiri kat situ. the mom said" i'm happy this is real teacher". Arrrrgggh, aku rasa macam nak meletup duk kat situ. I'm loss. Tapi alhamdulillah aku dapat kawal perasaan dan cuba buat macam tak ada apa pun yang berlaku.

Agak lama aku berada di dalam kelas tersebut sambil fikiranku menerawang entah ke mana. Then, other teacher called me " Esfa, level 4 students is waiting for you". " Me?" I asked. "yes" She replied. Then aku bergegas ke kelas level 4. Makin serabut fikiranku. Aku memohon maaf kepada studenta kerana lambat dan meneruskan ujian seperti yang telah aku rancangkan untuk mereka.

Maklumat yang sampai kepadaku adalah, sesi pertama, kelas dijalankan seperti biasa. Aktiviti hanya akan dijalankan pada masa kedua . Aku diamanahkan untuk menjalankan aktiviti bersama level 1 students. Sebab itu aku hanya menyediakan kuiz untuk students level 4 dan aktiviti untuk level 1. Aku tidak dimaklumkan tentang adanya persembahan dan lain2 kuiz. Selesai masa pertama, aku ke kelas level 1 semula untuk membuat aktiviti bersama mereka. Aku melihat cikgu tadi masih berada di situ dan sedang membuat aktiviti bersama mereka. Aku diarahkan hanya untuk menyambung apa aktiviti yang telah mereka lakukan. Sedikit kecewa terbit di hatiku. Kenapa lain yang dicakap dan lain yang dibuat. Aku hanya membuat apa yang disuruh.

Hajat hati ingin menulis lagi. Tetapi setelah difikir-fikirkan cukup setakat ini. Bukan apa. Semakin aku memikirkan peristiwa tersebut, semakin sesak fikiranku. Lagipun ianya sudh berlalu dan selesai. Semalam, salah seorang guru yang juga merupakan orang yang menguruskan bahagian pentadbiran menelefon ku. Bertanya keadaan sebenar yang berlaku. Hakikatnya dia juga terkejut kerana aku tidak membuat aktiviti seperti yang telah dirancangkan. Sedangkan kami yang beria2 membuat persediaan sehari sebelum kejadian.

Kesimpulan yang boleh aku buat:
  • There is no mutual understanding among the teachers and lot of miscommunication. Even though this is volunteer work, everyone should responsible for their works.



    INILAH YANG DIRANCANGKAN


    PERSEMBAHAN


    INI YANG JADI..



Event kedua:

I got surprised from my husband when back from Sunday School. "Happy birthday Ummi...". Terima kasih abang. Hilang sekejap kesedihan dihati.








Doaku:

MOGA DIRI INI MAMPU MENJADI ANAK YANG TAAT KEPADA KEDUA IBU BAPA, ISTERI YANG SOLEHAH, UMMI YANG MITHALI, SAYAP KIRI PERJUANGAN SUAMI, HAFIZAH SOLEHAH MUJAHIDAH ANSARULLAH







No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...