Friday, April 1, 2011

Resepi Kek Pandan

Bismillah hir rahmaa nir rahiim

Atas permintaan Auntie Mas dan Suhaila Salwa yang tengok gambar kek yang saya buat dekat facebook dan nak resepi tu. Ini saya kongsikan resepi kek pandan yang sangat simple tu. Ini sebenarnya resepi kek yang pertama sekali saya buat kat sini dan yang saya selalu buat hampir setiap minggu. Waktu mula2 sampai sini dulu, saya teringin nak makan kek. Tapi abang kata kat sini susah nak cari kek yang halal. Jadi saya pun berusaha belajar resepi kek ni. Resepi ini juga turun temurun dari mak saya. Waktu saya sekolah Menegah dulu mak selalu bekalkan kek ni. Tapi mak rajin sikit,sebelum bakar tu, dia bahagikan adunan kek kepada 3 bahagian (warna sirap, pandan, satu bahagian lagi tak letak apa2). Nanti jadi warna-warni la kek tu. Tapi sebab saya malas sikit hehe dan leceh main dengan anak dara saya ni, saya letak perisa pandan tu je. Tengok anak dan suami laju je makan. Sekejap je dah habis =).

Resepi 1

~6 biji telur
~3 cawan tepung gandum
~1 1/2 cawan gula
~2 cawan mentega
~1 sudu kecil baking powder
~sedikit esen vanila
~sedikit perisa pandan (kalau nak letak perasa lain pun xpe, oren ke)

Cara membuatnya:
1. Masukkan mentega dan gula. Mesin sampai kembang.
2. Masukkan telur, mesin lagi.
3. Masukkan tepung gandum, baking powder, vanilla, perisa pandan . Mesin lagi sampai betul2 kembang dan sebati.
4. Oleskan sedikit mentega pada loyang. Masukkan adunan kek ke dalam loyang.
5. Bakar selama 45 minit.
(sedap di makan panas2)


Resepi 2 (ganti mentega dengan minyak)

~6 biji telur
~1 cawan gula
~1 1/4 minyak
~1 1/2 cawan tepung gandum
~1 sudu kecil baking powder
~sedikit esen vanilla
~sedikit perisa pandan (kalau nak letak perasa lain pun xpe, oren ke)

Cara membuatnya:
1. Masukkan telur dan gula. Mesin sampai kembang.
2. Masukkan minyak, mesin lagi sampai sebati.
3. Masukkan tepung gandum, baking powder, vanilla, perisa pandan. Mesin lagi sampai kembang dan sebati.
4. Oleskan sedikit mentega pada loyang. Masukkan adunan kek ke dalam loyang.
5. Bakar selama 45 minit.


~selamat mencuba~


p/s:2-3 minggu ni, internet kat rumah ada masalah, nak buka email pun susah. Inikan pula nak tulis blog.huhu. Alhamdulillah, satu lagi order Medela FS dah selamat di pos semalam ke Malaysia. Moga2 sampai ke tangan Puan Apidah dengan selamat. Nnnti internet dah ok sikit, saya upload gmbr.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...