Monday, January 18, 2010

Halalan Tayyiban



Bismillah hir rahmanir rahim...



Sebelum ini saya tidak pernah begitu sangat-sangat concern dengan apa yang di makan. Asalkan ia halal, bersih, baik itu sudah mencukupi.

Tetapi sejak berada disini saya begitu teliti. Setiap kali ke grocery memang kami sekeluarga mengambil masa yang agak lama untuk meneliti setiap ingredients yg terkandung di dalam setiap makanan yang dibeli. Bimbang seandainya mengandungi bahan-bahan yang tidak halal. Kami begitu berhati-hati dalam memilih setiap makanan.Teringat saya firman Allah Taala yang berbunyi:


O people, eat of what is lawful and clean in the earth and do not follow the ways of Satan, for he is your avowed enemy (Al- Baqarah;168)

Bimbang seadainya darah daging yang mengalir di tubuh ini bukan dari sumber yang halal. Lebih-lebih lagi bila berada di negara yang bukan Islam ini.

Tetapi semalam kami diuji.

Kami membeli chocolate cadbury dairy milk whole nut.

"Halal ke abang? " tanya saya kepada suami.

"Kawan abang dari UK kata, cadbury ni dari UK, dan halal di makan," jawab suami.

Masih ada lagi keraguan di hati saya.

Saya meneliti ingredients yang tercatat pada sampul tersebut. Ada emulsifier ( E442, E476).

"Ini ada E ni, boleh makan ke?" tanya saya lagi.

"Betul, kawan abang kata kalau nak makan chocolate yang ni je halal selain Hershey yang biasa kita makan tu" jawab suami lagi cuba meyakinkan.

Saya makan juga sedikit. Biasanya kami hanya makan chocolate Hershey buatan US. Kalau tengok ingredients memang ia bolh di makan. Cuma semalam kami terjumpa chocolate cadbury ini di sebuah kedai cina Lee Lee di sini dan teringin nak makan sebab dah lama tak jumpa brand ni kat sini.

Entah kenapa saya begitu berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang isi kandungan chocolate tersebut. Balik ke rumah, saya cuba search di internet.

Apa yang saya ketemui sungguh memeranjatkan saya.

Article pertama yang saya jumpa dari laman web http://www.7cgen.com/index.php?showtopic=28797&mode=linearplus menyebut:

So, I request all MUSLIMS or non pork eaters to check the ingredients of the ITEMS of daily use and match it with the following list of E-CODES. If any of the ingredients listed below is found, try to avoid it, as it has got PIG FAT;

E100, E110, E120, E 140, E141, E153, E210, E213, E214, E216, E234, E252,E270, E280, E325, E326, E327, E334, E335, E336, E337, E422, E430, E431, E432, E433, E434, E435, E436, E440, E470, E471, E472, E473, E474, E475,
E476, E477, E478, E481, E482, E483, E491, E492, E493, E494, E495, E542,E570, E572, E631, E635, E



Lama saya beristighfar di dalam hati. Termangu saya seketika didepan komputer.


Saya berkongsi dengan suami maklumat yang saya dapat sekembalinya dari masjid. Tetapi dia menasihatkan saya supaya jangan mudah percaya dengan semua maklumat di internet. Cuba check dekat laman web yang betul2 boleh di percayai. Nasihat dia kepada saya.

Saya masih lagi tidak berpuas hati.

Pencarian saya berhasil.

Maklumat kedua yang saya dapat dari http://www.eat-halal.com/ membuatkan tubuh saya menggeletar.

Antara isi artikel tersebut adalah:

All other 'E' number additives at the time of publication are Halaal, because of the ruling of Tabdeel-e-Mahiyat. Please refer to our article elsewhere in this book on this subject.

Except the following:
E473, E474, E475, E476, E477, E478, E631, E635, E640, E920


Maklumat penuh boleh rujuk disini



Saya terkesima. Instinct saya betul.

"Abang , lepas ni jangan beli apa-apa dah dekat luar, biar ummi masak dan buat semua". Kata saya akhirnya kepada suami.


Nasihat saya kepada semua kalau boleh check dulu betul2 semua isi kandungan setiap makanan yang kita beli walaupun dah tertulis halal di situ dan ia buatan malaysia.

p/s: Dalam menjaga pemakanan kami seharian, kami sudah mencuba sedikit demi sedikit bertukar kepada organic food yang lebih boleh dipercayai halal dari segala sudut.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...