Friday, July 23, 2010

Toilet Training dan PROMOSI!!!!!

Bismillah hir rahman nir rahim....

2,3 hari lepas Kauthar asyik2 accident je.....Accident (xsempat ke toilet, pee kat atas karpet je) huhu....=(...Ummi pun pelik kenapa la anak ummi sorang ni. Sebelum ini Kauthar da pandai cakap kat ummi nak pergi toilet setiap kali nak membuang..

Itupun setelah banyak kali sesi latihan. Anak ummi da 2 tahun lebih, so da kena didik la untuk guna toilet. Sebenarnya saya da ajar dia sejak umur dia setehun setengah lagi. Tapi waktu on off . Lagipun waktu tu musim sejuk, so x de la betul2 ajar lagi. kesian juga kat dia.

Bila umur Kauthar cukup 2 tahun,saya pun terus ajar secara konsisten. Mengajar anak menggunakan toilet sangat memerlukan kesabaran yang tinggi...hehe..=)..Alhamdulillah sekarang ni, Kauthar da pandai, x payah pakai diapers kalau duduk kat rumah, tapi kalau pergi masjid or jalan2 saya pakaikan lagi la , takut teraccident....Jimat sikit belanja kami..Tak gitu cik abang.





So, kat sini saya nak kongsi tips sikit cara-cara nak mengajar menggunakan toilet:
  1. Apa yang perlu dibuat adalah, lipat dan gulung karpet2 kesayangan anda, kalau rasa sayang la....hehe kalau tak nnti kena basuh la macam saya. Sebab kat sini karpet dia x boleh nak lipat, so x boleh nak buat apa.
  2. Bangun pagi2 tu terus bawa dia ke toilet, then jangan pakaikan diapers dah. Waktu nak pakai baju tu, cakap la dengan anak, "hari ni Kauthar x pakai diapers tau. kalau nak kencing, kencing dekat toilet ye." Tnya lagi toilet kat mana? Lagi satu pastikan anak anda da tahu kat mana toilet tu....
  3. Ajar anak buang air besar dulu sebelum air kecil. Saya mulakan dengan air kecil dulu baru air besar, TETAPI, yang dia pandai dulu adalah buang air besar.
  4. Anak anda pasti akan teraccident......so, kena banyak2 bersabar...JANGAN MARAH anak. JANGAN PUKUL anak. Saya dulu, awal2 ada juga saya marah2 dan pukul sikit2. Tapi saya rasa itu tak berkesan. Malah bnyk bg kesan negatif. Alhamdulillah cepat saya tersedar, terus saya tukar cara.
  5. SEBELUM INI...
  • "ummi pukul nanti nak" "ummi cubit nnti nak" hendaklah dielakkan...KERANA anak akan jawab, "x nak, pukul sakit" sedar x sedar kita da ajar negatif aspek pada dia
  • SEKARANG ayat saya adalah....."Kauthar jgn kencing merata-rata, nnti habis kotor rumah. habis baju basah. kesian ummi kena basuh"
  • kdg2 x habis lagi, saya cakap, dia da sambug, "kesian ummmi kan"
  1. JANGAN LUPA....bila anak da pandai, bagi pujian dan galakkn pada dia....ctnya,,tepuk tangan, yeee anak ummi da pandai...

huhu betul ke cara saya ni, kalau ada ap2 idea atau nasihat sangat di alu-alukan. Saya x de pengalaman lagi, duk kat sini pun x de kawan melayu tpt rujukan...keseorangan di perantauan..

Ermmmm berbalik kepada cerita pertama, rupa-rupanya Kauthar nak demam...Sian anak ummi. Semalam merengek je....Moga hari ini da sihat dan cepat sembuh sayang.....



Cerita kedua, sebenarnya saya dah lama berhasrat nak berkerja dari rumah.....jadi untuk melaksanakan hasrat saya itu...saya bercadang untuk menjual Breastpump.....alang2 da duduk kat sini dan senang dapat produk...


Inilah yang saya nak jual....

Medela Free Style hands-free Breastpump


Menyahut seruan say no to POWDER MILK!!!!!!!

  • Sangat sesuai untuk ibu -ibu yang bekerja
  • Harga yang sangat berpatutan.......RM 1349....(market price malaysia 1700-2000)
  • the best high quallity beastpump in the market
  • FREE SHIPPING AND DELIVERY FROM US
******sesiapa yang berminat boleh hubungi saya
******maklumat mengenai pump akan di update dari masa ke semasa

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...