Wednesday, December 7, 2011

Dilemma ummi

Dengan nama Allah yang Maha Agung

Saya baru terbaca di blog ummu saif tentang artikel berkaitan dengan baby jatuh...bacaan lanjut boleh tengok disini. Badan saya terus menggeletar.

Sudah lama saya tak berblog walking. Nak buka blog sendiri pun susah. Saya susah hati sebenarnya. Risau ada semua ada.

Hari tu (18 november) Tasneem jatuh katil sebenarnya. Puas saya doa jangan la benda macam ni jadi. Tup tup jadi juga. Teringat dulu kak long pun pernah jatuh katil juga. Ok, berbalik semula cerita Tasneem. Memang la dia menangis lepas jatuh tu. Menggeletar terus badan saya waktu tu. Saya tengok tak ada apa2 kesan lebam pun. Tapi dalam hati tak tahu nak cakap apa. Risau ada kecedaeraan dalaman.

Waktu tu kami bersiap2 nak pergi halaqah dekat rumah adik-adik ni. Abang dan kak long dah tunggu kat luar, saya dekat dapur nak ambil donut nak bawa rumah adik-adik ni. Tasneem tengah tidur. Tetiba dengar dia jatuh. Biasanya kalau dia bangun dia akan menangis sebab tak ada orang dekat sebelah, tapi hari tu tak ada pula saya dengar dia menangis. Bila tengok dia 'ok' sahaja, saya pun terus capai jaket nak keluar dari rumah.

Tiba-tiba kak long kata "its bleeding". Terus abang panggil saya. Saya kat dalam bilik terus berlari keluar. Terkejut tengok hidung kiri Tasneem keluar darah. Menggigil-gigil badan saya ambil Tasneem dari abang, sambil kata kat abang "Jom, pergi hospital sekarang!".

Niat nak solat isya' berjemaah di rumah adik2 ni terpaksa dibatalkan. Kami solat bergilir-gilir sebelum ke hospital. Bimbang kalau lama di hospital nanti tak ada tempat nak solat. Habis solat terus saya call mak. Tak ada orang pula kat rumah. Laju tangan saya mendail nombor handphone mak. Terus saya ceritakan apa yang berlaku. Bila mak kata biasa la tu budak jatuh katil, tak ada apa tu. Tapi mak kata nak pergi pun tak apa lagi bagus. Saya dah berbelah bagi. Ikut hati memang nak pergi hospital.

Saya cuba hubungi kak zatul pula tanya pendapat. Alasan yang sama diberikan kepada saya, jangan risau tak ada apa tu. Abang pun tak berapa nak pergi bila tengok Tasneem dah aktif semula. Lagi-lagi bila tengok pendarahan tu tak berterusan, selepas saya lap darah tu, dah tak ada dah yang keluar. Saya semakin berbelah bahagi bila tak ada pun yang support saya untuk pergi ke hospital. Laju tangan saya google di internet mencari simptom2 yg disebabkan oleh jatuh. Memang betul tasneem tak ada batuk, muntah-muntah,tapi kerisauan saya tetap ada.

Maka, malam tu kami tak jadi ke hospital....terus ke rumah adik2 ni. Tapi saya tetap letakkan dia dalam pantauan saya dalam tempoh 24jam. Tapi tula, bak kata ummu saif, parents bukan doktor yg dapat pantau anak2 secara clinically.

Dah 2 minggu lebih kejadian tersebut berlaku. Kerisauan saya masih ada lagi. Lagi2 bila terbaca tulisan ummu saif tu. Ditambah pula bila kelmarin Tasneem termakan sesuatu?????

Hmmm, sesuatu apa?

Cerita bersambung...







p/s: Alhamdulillah Tasneem dah 7 bulan lebih, dah pandai duduk sendiri, dah nak berdiri, memanjat. Ummi makin risau, takut jatuh. Kalau boleh memang mengawasi dia 24jam.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...